8 czerwca w Dzienniku Ustaw opublikowane zostały dwa rozporządzenia, które uregulowały kwestie szczepień przeciw COVID-19 w aptekach. Oznacza to, że znane są już wymagania, jakie muszą spełnić apteki, aby mogły odbywać się w nich szczepienia. Szczepić oczywiście mogą tylko ci farmaceuci, którzy przeszli wcześniej odpowiednie przeszkolenie i uzyskali tym sposobem uprawnienia do przeprowadzania kwalifikacji i wykonywania szczepień.
Zgodnie z obowiązującym od 9 czerwca rozporządzeniem, szczepienia w aptekach mogą odbywać się na dwa sposoby.:
- w pomieszczeniu administracyjno-szkoleniowym
- w izbie ekspedycyjnej
Rozporządzenie określa również wymogi co do wyposażenia apteki, w której przeprowadzane są szczepienia ochronne:
- stolik zabiegowy – urządzony i wyposażony stosownie do zakresu wykonywanych szczepień;
- zestaw do wykonywania iniekcji;
- zestaw do wykonania opatrunków;
- pakiety odkażające i dezynfekcyjne;
- dozownik ze środkiem dezynfekcyjnym;
- środki ochrony osobistej (fartuchy, maseczki, rękawice);
- pojemnik z ręcznikami jednorazowego użycia i pojemnik na zużyte ręczniki; pojemniki na zużyte strzykawki i igły oraz pojemniki na zakaźne materiały medyczne;
- roztwór do wstrzykiwań adrenalinum – w celu zastosowania u pacjenta poddawanego szczepieniu w przypadku wystąpienia wstrząsu anafilaktycznego;
- termometr bezdotykowy do pomiaru temperatury ciała pacjenta przed wykonaniem szczepienia;
- sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu i drukarką, który w czasie przeprowadzania szczepienia nie będzie wykorzystywany do ekspedycji aptecznej.
Więcej na: mgr.farm