Ministerstwo Zdrowia opublikowało oficjalny komunikat, w którym wyjaśnia jak należy interpretować przepisy, które weszły w życie 6 czerwca i dotyczą sprzedaży leków przez apteki i punkty apteczne domom pomocy społecznej, organizacjom pożytku publicznego czy domom dziecka.

Według resortu zdrowia nowe brzmienie art. 86a Prawa farmaceutycznego, nie zmieniło zasad obrotu produktami leczniczymi zwłaszcza kręgu uprawnionych osób do zakupu leków w aptece. Nowelizacja przepisu również w żaden sposób nie zabrania finansowania zakupu produktów leczniczych na rzecz pacjentów będących jednocześnie pensjonariuszami DPS, podopiecznymi domów dziecka, podopiecznymi organizacji pożytku publicznego, itp. Wskazane instytucje mają prawo do zapłaty za produkty lecznicze nabywane w imieniu i na rzecz pacjenta, a transakcja taka może zostać udokumentowana prawidłowo wystawioną fakturą VAT.

– Niedozwolona jest natomiast sytuacja, w której realizacja recepty polega na sprzedaży przepisanych na niej produktów na rzecz podmiotu, a nie pacjenta wskazanego na recepcie. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie w sfinansowaniu takiej transakcji przez DPS czy fundację – czytamy w specjalnym komunikacie.

Zdaniem resortu w takich sytuacjach schemat działania jest przejrzysty. Produkty lecznicze są zawsze kupowane na rzecz pacjenta (nabywcy), ale może za nie zapłacić płatnik, np. DPS. Jeżeli wystawiana jest faktura (jeżeli jest taka potrzeba) musi ona być wystawiona na tę osobę, na którą przepisano produkt leczniczy, natomiast jako płatnik może być wskazany ten podmiot który faktycznie płaci. Analogiczna sytuacja powinna wystąpić w przypadku produktów leczniczych o kategorii dostępności OTC (bez recepty). Płatnikiem może być DPS czy fundacja. Ale nabywcą zawsze jest pacjent.

Więcej na: mgr.farm

Pełna treść komunikatu: Ministerstwo Zdrowia

Pin It on Pinterest

Share This